Studenti s psihološkim teškoćama


U svom svakodnevnom kontaktu sa studentima možda ćete primijetiti da neki studenti imaju određenih psiholoških problema, a ponekad će vam se studenti sami obratiti za pomoć. 
 

Kako prepoznati problem?

S obzirom na to da postoje razni psihološki problemi koji se manifestiraju na različite načine, ponekad ih je teško prepoznati. Najlakše je primijetiti one studente kod kojih se uočavaju iznenadne promjene u ponašanju. Može se raditi o mirnom i tihom studentu koji je odjednom postao glasniji i ekspresivniji, npr. šalje vam mailove neprimjerenih sadržaja, ometa nastavu, ne poštuje granice itd. S druge strane, možda imate studenta koji je npr. uvijek bio marljiv i savjestan, a odjednom ga nema na nastavi, kasni s predajom zadaća, na ispitima i kolokvijima podbacuje...  Možda vam se čini da se ne biste trebali uplitati ili se pitate prelazi li to granice vaše uloge nastavnika, međutim prepoznavanje problema studenata i upućivanje na traženje pomoći još je jedan način kojim doprinosite njegovoj uspješnosti.  

Više potražite u publikacijama: 
 
 

Što (možete) napraviti?

Najbolje bi bilo porazgovarati sa studentom nasamo, možda ga pozvati na konzultacije u vezi s nekim zadatkom i onda mu izraziti svoju zabrinutost koju ćete potkrijepiti znakovima na temelju kojih ste zaključili da se nešto događa s njim. Ne trebate preuzeti ulogu psihologa niti tražiti od studenta da vam pojašnjava svoje probleme. Možete ga poučiti da je normalno da studenti ponekad naiđu na probleme i prepreke u postizanju uspjeha na studiju, da je uobičajeno da ih privatni problemi mogu omesti u akademskom funkcioniranju i da je onda preporučljivo potražiti stručnu pomoć. Kad nekoga boli zub, ide zubaru; kad se pokvari auto, zove se mehaničar; a kad student ima problema, može se obratiti psihologu. Dobro bi bilo imati letak SSC-a koji ćete uručiti studentu ili ga samo uputiti da informacije potraži na internetskoj stranici Centra ili na nekim drugim mjestima koja pružaju psihološku pomoć. Možete ga ohrabriti time da znate da se u SSC obraćaju studenti sa svih fakulteta i u vezi s različitim problemima te da potražiti pomoć nije znak slabosti, nego zrelosti. Osim toga, možete naglasitida su sve usluge besplatne. 
 
Važno je napomenuti da vaša uloga može biti prenijeti studentu informaciju o Psihološkom savjetovalištu i potaknuti ga da se javi u SSC, a hoće li on poduzeti nešto ili ne, to je njegova odgovornost. Ako niste sigurni kako pristupiti studentu, slobodno nam se obratite telefonom ili e-mailom pa ćemo zajednički pokušati pronaći rješenje. Ne postoji univerzalni recept koji bi vrijedio za svih, ali zato možemo pokušati procijeniti koji bi bio najbolji pristup svakom pojedinom studentu.
 

Što može biti korisno za studenta?

Iskustva pokazuju da studenti koji se uključe u individualno ili grupno savjetovanje uglavnom doživljavaju poboljšanje u funkcioniranju i smanjivanje neželjenih simptoma. Evaluacija individualnih tretmana u SSC-u pokazuje da nakon tretmana studenti u prosjeku izražavaju nižu anksioznost, nižu depresivnost i bolje opće funkcioniranje, a čak 86 % svih studenata koji završe tretman doživljava značajno poboljšanje ili oporavak. 
 

Što može biti korisno za nastavnika?

Studenti koji rješavaju svoje osobne probleme, povećavaju kapacitete za učenje i polaganje ispita, čime se doprinosi njihovoj uspješnosti na studiju. Istraživanja u pravilu potvrđuju pozitivne efekte osobnog savjetovanja studenata na ustrajanje na studiju, kao i na akademsko funkcioniranje općenito. 



Korištena literatura:
 
Choi, K. H., Buskey, W. i Johnson, B. (2010). Evaluation of counseling outcomes at a university counseling center: The impact of clinically significant change on problem resolution and academic functioning. Journal of Counseling Psychology, 57, 297–303.
Jakovčić, I., Živčić-Bećirević, I. i Birovljević, G. (2015). Učinkovitost psihološkog savjetovanja studenata riječkog Sveučilišta.  Psihologijske teme, 24(3), 495-516. 
Sharkin, B.S. (2004). College counseling and student retention: Research findings and implications for counseling centers. Journal of College Counseling, 7, 99-108.
Turner, A.L. i Berry, T.R. (2000). Counseling center contributions to student retention and  graduation: A longitudinal assessment. Journal of College Student Development, 6, 627-636.


 
 
.